Searching...
Monday 18 November 2013
14:15 0

JPN Dan Imigresen Tempat Himpunan Pengkhianat Negara

(Bahasa dalam rencana ini agak kasar…sebab mungkin itu aje cara nak bagi faham kedua jabatan ini)

Agak kecewa hari ini apabila terbaca berita mengenai seorang kakitangan senior Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) ditahan bersama sepasang suami isteri kerana disyaki terlibat dalam jenayah memalsukan Mykad.
Akhbar Berita Harian dan Harian Metro melaporkan berita mengejutkan itu.
Kakitangan berusia 57 tahun itu ditahan di sebuah rumah sewa di Pujut 2 di Miri, Sarawak oleh Jabatan Siasatan Jenayah, Balai Polis Pusat Miri diketuai ASP Lee Yen Fang pada pukul 9.30 malam.
Pasukan itu turut menahan 13 warga Filipina kerana disyaki memiliki kad pengenalan palsu.
Lelaki berkenaan serta suami isteri berusia 43 dan 44 tahun itu menjadikan rumah sewa berkenaan sebagai pusat operasi pemalsuan kad pengenalan sejak beberapa bulan lalu.
Menurut sumber dilaporkan Harian Metro, rumah terbabit digunakan sebagai transit dan lokasi persembunyian pendatang asing sementara menunggu proses membuat kad pengenalan palsu selesai.
“Siasatan mendapati semua warga Filipina berusia 30 hingga 40-an itu dipercayai masuk ke negara ini sejak beberapa hari lalu selain ada dalam kalangan mereka mwmbawa anak masing-masing melalui Sabah sebelum menggunakan jalan tikus ke bandar ini,” katanya.
Dalam serbuan itu beberapa peralatan membuat kad pengenalan palsu turut dirampas termasuk pelbagai cop jabatan kerajaan, ketua kampung dan sekolah selain beberapa komputer serta mesin pencetak.
“Pemeriksaan turut menemui 38 keping salinan sijil lahir beserta borang dan gambar permohonan manakala 69 keping sijil kelahiran sudah diperakui JPN, resit serta wang tunai lebih RM3,000 turut dirampas.
“Siasatan juga mendapati setiap warga asing itu dikenakan bayaran sehingga RM500 untuk setiap permohonan membuat kad pengenalan palsu yang turut disertakan bersama sijil kelahiran,” katanya.
Menurut sumber, mereka yakin akan membuat beberapa tangkapan susulan terhadap beberapa individu lagi termasuk kakitangan JPN yang terbabit dalam kegiatan pemalsuan kad pengenalan.
Menurut laporan Harian Metro, Timbalan Pesuruhjaya Polis Sarawak Datuk Law Hong Soon ketika dihubungi mengesahkan serbuan itu dan ketika ini siasatan masih dijalankan.
Jika penulis mengamati kenyataan sumber berkenaan maka boleh dirumuskan ada lagi kakitangan JPN yang terlibat.
Rasanya bukan seorang sahaja kakitangan JPN yang terlibat dalam hal di Sarawak itu. Mustahil kalau seorang sahaja boleh bawak keluar macam-macam dokumen JPN yang sah.
Dan penulis yakin masalah kakitangan JPN ‘berkhidmat’ untuk pendatang asing bukan sahaja di Sarawak, tetapi juga di seluruh negara.
Bukan sekadar JPN, ramai lagi bangsat di  jabatan imigresen pun buat benda yang sama.  Laporan media (Berita Harian – tahniah) baru ini memperlihatkan bagaimana kakitangan imigresen KLIA makan duit untuk melepaskan pendatang haram masuk ke negara ini.
Nak tahu nilai duit di mata imigresen?
Pergilah berurusan berkenaan pembantu rumah di Putrajaya… kalau anda majikan yang datang sendiri nak buat permit pembantu rumah… bawaklah tasbih sekali untuk berzikir dan bersabar.
Anda akan dilayan macam bangsat kelas 3. Namun, di masa yang sama anda akan dapat lihat runner atau kakitangan agensi pembantu rumah mendapat layanan di raja.
Pengelaman penulis sendir pernah melihat agen pembantu rumah bangsa Indonesia dengan selamba siap masuk tangan lepas kaunter cari stappler …siap dengan nada sombong ada bunyi mana dong ini….
Dia buat camtu sebab kakitangan imigresen semua kawtim maaa…fren fren loooo…masyukkk looo.
Apa… majikan? Seorang diri datang nak buat permit….ahhhh…paling kurang kena 7 kali ulang-alik imigresen Putrajaya yea… sendiri buat mana masyukkkk  kat imigresen… agensi ada bayaran ‘khas’…. itulah undang-undang tidak bertulis imigresen Putrajaya.
Mana-mana majikan yang jujur dan patuh undang-undang negara dilayan macam anjing… agensi perkerja asing dilayan macam raja… senang cakap memang babilah imigresen dan JPN ni semua.
Mereka inilah akan jadi antara punca kerajaan Barisan Nasional (BN) akan tumpas suatu hari nanti… sebab masyarakat di seluruh negara makin menyampah dengan kebanjiran pendatang asing tanpa izin umpamanya dari Myanmar dan Pakistan yang bukan sahaja cakap besar bodoh… tetapi makin hari makin banyak terlibat dengan aktiviti gangster dan sebagainya sehingga menyusahkan penduduk tempatan.
Dalam hal ini, penulis hendak pembaca tolong baca;
Beberapa bulan lepas penulis sudah meluahkan rasa pelik dengan cara kerja imigresen dan JPN.
Berbalik kepada JPN, rupanya dalam kelantangan jabatan berkenaan mengeluarkan kenyataan untuk memeriksa identiti setiap pengawal keselamatan daripada menggunakan kad pengenalan palsu, rupa-rupanya antara dalangnya datang dari dalam JPN sendiri.
Lebih elok JPN menjalankan siasatan mencari dalang di dalam jabatan itu sendiri sebelum nak bercakap dengan tegas nak memeriksa individu lain sama ada memiliki Mykad sebenar atau tidak.
Penulis berharap kepincangan dalam JPN ini segera diselesaikan kerana JPN tidak seharusnya menjadi lokasi para pengkhianat negara ini berkampung mengaut keuntungan dengan memperjudikan kestabilan negara.
Kepada kerajaan…hukuman maut mungkin boleh diperkenalkan kepada sesiapa yang bertindak umpama pengkhianat negara- Mynewshub.my

0 comments:

Post a Comment