Searching...
Monday 18 November 2013
14:45 0

Anak presiden antara 50 korban nahas pesawat


Saudara-mara mangsa menangis di dalam bangunan utama Lapangan Terbang Kazan, Rusia selepas mendengar berita nahas tersebut kelmarin.- AFP


MOSCOW - Semua 50 penumpang dan anak kapal terbunuh apabila sebuah pesawat Boeing 737-500 terhempas di bandar Kazan, Rusia kelmarin.
Kazan yang terletak sekitar 800 kilometer ke timur bandar raya ini merupakan ibu negeri wilayah Tatarstan.
Turut menemui ajal termasuk anak lelaki Presiden Tartarstan, Rustam Minnikhanov dan seorang ketua Perkhidmatan Keselamatan Persekutuan Rusia (FSB), Alexander Antonov.
Nahas berlaku apabila pesawat milik Penerbangan Tartastan itu meletup dan terbakar ketika ia menyentuh landasan di Lapangan Terbang Kazan untuk pendaratan kali kedua.
"Pesawat berusia 23 tahun itu berlepas dari Lapangan Terbang Domodedovo di sini pada jam 6.25 petang (waktu tempatan) sebelum terhempas sejam kemudian," kata beberapa pegawai yang dipetik agensi berita Interfax.
Beberapa gambar menunjukkan serpihan Penerbangan U363 bertaburan selepas kebakaran dipadamkan oleh pasukan bomba.
"Kedua-dua juruterbang dan pembantunya mempunyai pengalaman luas mengendalikan pesawat," kata seorang jurucakap yang dipetik Interfax.
Pesawat itu yang diselenggara mengikut jadual dilaporkan tidak mengalami sebarang masalah teknikal sebelum berlepas.
Ketika kejadian terdapat angin kencang dengan suhu sejuk hampir sifar dicatatkan di bandar berkenaan.
Dalam pada itu, pihak berkuasa Rusia masih menyiasat punca nahas dengan tumpuan kini diberi kepada faktor kesilapan juruterbang atau masalah teknikal pada pesawat berkenaan. - Agensi

0 comments:

Post a Comment